Serieuze Zaken®

Creatief bureau voor belangrijk werk

DE SINT-NIKLASE
STADSMUNT

Om het succes van hun lokale klantenkaart te kunnen uitbreiden naar een robuust spaarsysteem met echte geldwaarde, introduceerde Sint-Niklaas zijn eigen stadsmunt. Inwoners van de stad kunnen munten verdienen door te participeren in tal van initiatieven, evenementen te bezoeken of te shoppen bij lokale handelaars. Voordien kon je bijvoorbeeld gratis parkeertijd of een ticketje voor het zwembad krijgen, maar vanaf nu kunnen de Sint-Niklazenaren met hun verdiende munten ook effectief dingen gaan kopen. Dat kan uiteraard weer bij diezelfde lokale handelaars, maar ook bij verschillende stadsdiensten zoals het cultuurcentrum, de bib of het museum.

We hebben het systeem vorm gegeven door eerst en vooral Klaas in het leven te roepen; door de stadsmunt op die manier te visualiseren konden we de munt zelf zijn waarde en werkwijze doen uitleggen. Klaas vertegenwoordigt de stad en staat als het ware voor elke Sint-Niklazenaar die graag actief meewerkt aan een mooier, gezelliger en groener Sint-Niklaas.

Zowel in het participatietraject dat op zoek moest gaan naar de nieuwe naam voor de stadsmunt als in de hele promotiecampagne, het begeleidende filmpje, de mascotte en de ontwikkeling van de app hebben we de identiteit van dit project samen met onze favoriete partners creatief en strategisch begeleid.